lördag 12 mars 2011

Dag 11 - kalla fakta

såg ni kalla fakta i torsdags??
de handlade om magsäcksoperationer...
jag och många med mig tycker att de vinklade programmet konstigt
de sa nått om att 7000 personer opererades förra året, men inte en endast som blev nöjd med operationen hade dom med, utan istället hade de med en tjej som inte kollat upp efterföljande fettreduceringen ordentligt utan hon hade pratat med fel landsting och därför fått felaktig info, hon bölade och var missnöjd, men som ja ser de så får hon ju skylla sig själv, de är som att ja skulle gå till ica och bli lovad nått å sedan bli arg på coop för att dom inte har samma policy.

å så en tjej som verkade va psykiskt instabil redan innan hon gjorde operationen, vilket inte är så smart, man måste vara medveten om vad den innebär och säkerligen vara rätt stark i psyket eftersom de blir en så stor förändring.

iaf alla info som sades fick jag på mitt möte så jag lev inte chockad eller ställd när de berättade om vilka komplikationer som kan/brukar uppstå...

ja tycker bara att de var synd att de vinklade programmet så illa, hade vart bättre om de hade haft med någon som var nöjd som kunde berätta mer om sin resa så att de liksom jag som ska geomgå operationen kunde fått en chans att få en till inblick i hur de går till och hur ett bra resultat kan se ut.
viss hade de med hon som tidigare gjort en annan typ av operationen, hon var ju nöjd, men de ar minimalt med henne...

jjaa så tycker jag iaf...

2 kommentarer:

  1. Håller med dig helt och hållet. Riktigt illa vinklat var det och som du säger. Mår man riktigt dåligt (psykiskt) så kanske det inte är så jättebra att göra en operation och bli smal och "lycklig". Hon från Tibro sa ju det själv att hon hade en föreställning av att så fort man blir smal så blir man lycklig. Då har man en väldigt skev bild av vad "lycklig" innebär. Å andra sidan har man väl en större förutsättning att bli gladare och orka mer om man går ner i vikt. Men lycka sitter inte i kilon utan i huvudet :) Blev riktigt upprörd efter programmet. De kunde ju haft med några som faktiskt mådde bra. Sen är det ju alltid någon som blir missnöjd, men så är det ju med allt. :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om att de vinklade programmet väldigt negativt. Men gör man så många operationer så får man räkna med att vissa inte fattar att det är en omställning för livet. Just den biten måste sjukvården bli duktigare på att informera om. Och skinnreduktion måste givetvis ingå, i alla landsting.

    mvh//pernillla be

    SvaraRadera