lördag 26 mars 2011

tankar blir till ord...

Oj va dålig jag är på att uppdatera bloggen just nu, men som ni säkert förstår så består ju min dagsranson av endast 800 kalorier, detta resulterar givetvis i trötthet och orkeslöshet. Så nu under de kommande veckorna så kan uppdateringen vara halv kass eftersom all min energi går åt till praktiken och de lilla som finns kvar går åt till att le mot mina nära och kära istället för att be dom dra dit pepparn växer varje dag på grund av tröttheten.

Praktiken går lysande, jag lyckas få in mina pulver mål, och visst vattnas det i munnen varje dag när det är lunch, så många olika härliga dofter och smaker som når min näsa, men jag är bestämd. Desamma gäller fredagsfikat.. i fredags dukades det upp en buffé av ny bakat bröd, med masa olika smaskiga pållägg att välja till… då svor jag inombords över att jag glappat om min operation och diet, för hade jag varit tyst så kunde jag ju ha fuskat.. ungefär så gick tankarna, men jag är evighet tacksam över min glappande käft i dessa lägen.

Men inte ens jag är komplett… igår fuskade jag…
vi var på maxi och veckohandlade och de bjöd på våfflor… då trillade jag dit, de var ju trots allt våffeldagen och ett litet våffelhjärta skadar inget, men ni må tro att de smakade ljuvligt.
men nu är jag tillfredställd och överdrivet motiverad inför de sista 2,5 veckorna…

Just de på min praktik fick jag igår chansen att vara med på en diabetesföreläsning med ny diagnostiserade diabetiker… man lärde sig massa nyttigt.
de vettigaste var att man skall tänka sig magsäcken som en fintrådig stålsil, mat som lätt kan pressas igenom de små hålen är INTE bra mat.
ett exempel är morötter, rårivna är bra för de tar tid att pressa igenom dessa medans kokta morötter är ganska lätta att pressa igenom, så de är mindre bra… likaså potatis är lätt att få igenom därför är de sämre mat att välja än t.ex. fullkorns pasta som är kokt al dente.
light saft är inte heller så dåligt som ryktena säger, en person som väger 60 kg kan dricka upp till 4 liter light saft per dag utan att ta skada, det man ska tänka på är att SÖTT FÖDER SÖTT, dricker man saften så kan begäret efter en bulle eller kaka födas, just för att man känner den söta smaken.

Så nu här ni mina kära läsare fått lite kost råd som kommer ifrån en av landets bästa dietister, hon kommer hit och föreläser iför ny diagnostiserade diabetiker… jag är glad att jag fick chansen att lyssna : )

1 kommentar:

  1. Om den bästa dietisten säger att sött föder sött tycker jag det är lite skumt att du som ska leva på soppor får tipset att dricka just lightdrycker.. Jag säger inte att det är fel. Måste va jävligt drygt att gå pÅ pulverdiet, men du kommer ju egentligen inte bli av med ditt sockerberoende om du får tipset att dricka cola light.. Förstår du vad jag menar, eller är jag helt ute o cyklar? Det är väl inte meningen att ni ska bli av med sockerberoendet innan op? Eller?
    Känner att jag behöver läsa pÅ lite om operationen nu när du ska göra den:)

    SvaraRadera