tisdag 15 november 2011

socialpsykologi

de är verkligen ett super intressant ämne de är så synd att kursboken är på engelska för de begränsar mig lite, men ja lyssnar på föreläsningarna å försöker verkligen sätta mig in i ämnet...

idag var föreläsningen om våra val när de kommer att fortplantning å kön å den sociala påverkan...
tyckte framför allt det var intressant att höra om hur egoistiskt vi tänker då vi väljer att skaffa barn utan en fast partner... då gör vi det inte ur fortplantningssynpunkt utan av rent egoistiska skäl, å det har visat sig i forskning att dessa barn i högre utsträckning riskerar psykiska åkommor på grund av vårt handlande... de känner sig oälskade eftersom de inte uppkommit som ett resultat av kärlek utan oftast som ett resultat av hämnd eller krig de strider mot naturens lagar...

de tål att tänkas på å jag har redan tidigare tänk i de banorna, men nu fick ja lite mer kött på benen i mina åsikter och tankar..

nu ska ja strax ta på mig å gå ut å samla lite D-vitamin i form av en promenix i de härliga höstvädret :) sedan blir de lunch min kropp skrek efter fisk idag så de får bli lax till lunch...
min enda lediga kväll denna veckan så då ska ja njuta för sedan blir de kvällsjobb resten av veckan :)


3 kommentarer:

  1. Men vad lustigt! Här satt jag och surfade runt bara och hamnade här, ser ju att jag känner igen dig från skolan! Vi går hälsocoach utbildningen tillsammans. Kul att hitta någon som också bloggar om viktnedgång :)

    SvaraRadera
  2. Är inte det liknande som att skaffa ett barn då man knappt har pengar, fast jobb och en bra bostad som rymmer hela familjen? Bara en tanke ;) Många som skaffar barn själva är för att de ej hittat sitt livs partner men ändå vill ha barn. De har lika mkt kärlek att ge :)

    SvaraRadera
  3. jodå... ja skrev bara vad forskningen säger.. å din andra tanke känns riktad mot mig?? vi har fast bostad som rymmer många barn å väldigt ordnad ekonomi, så för vr del är de lugnt... men ja det kan vara värre att folk med dålig ekonomi skaffar barn än att ensamma gör det.. allt är väl upp till hur personen är och förhåller sig till barn... de är de viktigaste

    SvaraRadera