torsdag 12 januari 2012

hjärnspöken

A & O för att man skall lyckas med en förändring på sikt är att man bearbetar sina hjärnspöken.
varför har man ett visst beteende?

Jag kan ta mig som exempel.
När jag var som störst så var mitt största hjärnspöke att bli dömd av andra. En ganska tydlig sak var när ja skulle handla. T.ex. skulle jag köpa en pizza till mig själv så köpte jag alltid två, jag intalade mig själv att de skulle tro att de var till mig och en vän, min andra intalan var att ”va bra” nu kan jag frysa in en. Tror ni de blev så?? Nä allt som oftast så slank båda pizzorna ner under en dag.

För att lyckas så var jag tvungen att ändra detta beteende. Jag började jobba med tankarna. Om jag själv skulle jobbat på pizzerian å de kommer in en super stor tjej, skulle jag då tro att de två pizzorna var till henne och en vän, ”nä” ja hade själv dragit slutsatsen att ”jädrar va hon käkar mycke”
när denna tanke började växa sig fram, i kombination med att ja lärde mig acceptera att andra bryr sig inte speciellt mycket om vad jag gör eller hur ja ser ut, dom tänker en tanke för stunden men sedan glömmer de.
så lärde jag mig acceptera att de går bra att köpa en, jag är inte konstig för det.

Ett annat hjärnspöke som jag bearbetat är att ”VÅGA SÄGA NEJ”
många säger det är ok att äta om jag är bortbjuden för det är så pinsamt att säga nej å då kanske de som bjudit mig blir sårade.
hur tror ni de var för mig i början, jätte tallrikar å jag kunde bara äta en liten klick. De var ovant i början å kommentarerna haglade ”tycker du inte om det” ” ta lite mer”
nä tyvärr jag kan inte äta mer än så här blev mitt mantra, å folk accepterade det. Inte bara för att de visste att jag gjort en operation utan för att de accepterade mitt beslut och val.
desamma gäller vare sig man opererat sig eller ej. Väljer du att tacka nej till bullen så accepterar folk ditt beslut. Kommer du med undanflykter så är de för att du själv vill ha bullen, du vill inte sticka ut.

Nä sagt å gjort A & O är att arbeta med det bakomliggande till beteendet. Man kan inte bara kasta sig in i en förändring för att någon annan gjort det eller för att en tröja satt fult igår så idag ska jag banta.
vare sig du missbrukar mat, alkohol, motion, rökning aaa allt, det finns något som ligger bakom, å det är där man ska börja. Jag började jobba med mina tankar redan när jag tog beslutet om en operation. Detta var något jag tänkt igenom, något jag satt mig in i, något som var ett bra alternativ till mig.
många kastar sig in i dessa operationer för att bli snygga å smala, då är det ingen skräll när man läser att ca: 30 % av alla som opererat sig går upp igen efter ett par år, de gjorde det av fel orsaker, de valde inte att ändra livsstil utan de valde bara en enkel lösning för stunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar