tisdag 14 februari 2012

ger mig in i debatten...

nu såg jag visseligen inte kvällsöppet igår då debatten handlade om LCHF, men jag kan bara tänka mig hur den gick till å imorse fick ja läsa på aftonbladet att de blev precis så som jag föreställt mig.
är Katrin med i ett program så blir det alltid hetsiga diskussioner, så är det bara, hon verkar vara en bestämd människa när hon tror på något, synd bara att hon ofta byter sina åsikter. just nu är hon iaf förespråkare för LCHF.

iaf det jag vill ha sagt är att den dieten kan vara direkt livsfarlig till fel personer.
är man extremt överviktig så förespråkas ju den dieten av många som testat men de INGEN tänker på är att fett täpper till blodkärlen och på en överviktig som troligtvis proppat sina kärl fulla av fett från skräpmat, får ett än sämre resultat av att tillsätta ytterligare fett oavsett om det är nyttigt. det är ren och skär fakta att för mycket fett bra eller dåligt täpper igen kärlen.

min mamma tex har hjärt- och kärlproblematik och när hon försiktigt frågade sin hjärtdoktor om LCHF kost kunde vara ett bra alternativ för henne att gå ner i vikt, så flaggade han rött direkt och frågade i princip rakt ut om hon ville dö.
hennes kärl är skadade och en diet med för mycket fett skulle skada dom ytterligare, så för henne är det farligt. samma sak med diabetiker, de tål inte heller för fet mat.

så min åsikt är, LCHF är bra men man skall inte förespråka dieten till någon utan att veta dennes bakomliggande sjukdomshistoria.

ja lär väl få mothugg så det skrike rom det nu, men iaf har man ingen sjukvårdsutbildning i sig där fokus ligge rpå hjärta så är det svårt att förstå och ja orkar inte rabbla "medcinsk fakta"

ja tror på små enkla knep.

att gå ner i vikt handlar nämligen om att ändra sin inställning till mat och sitt levnadsmönster.
jag tror på att man kan äta de mesta i rätt mängd, ett knep kan vara att minska sina portioner.
kroppen klarar sig på en tallrik mat lika stor som din knutna näve, allt annat är överflöd som kan lägga sig som fett i kroppen, så minska istället portionerna, ta en mindre tallrik laga inte mer mat än vad som verkligen behövs, å ta absolut INTE två gånger.
detta mönster ser man väldigt tydligt i om man tittar på en Fitness utövare, dom som tävlar i body fitness (INTE BODY BULIDING)
de äter lite, men utesluter inget, de äter ris, pasta, potatis men i rätt mängd.
sedan säge rjag inte när jag pratar om att äta allt att man ska käka chips, läsk, godis å sånt me just mat, där kan man äta allt, man behöver inte utesluta utan man skall istället välja rätt mängd.

1 kommentar:

  1. Finns flera undersökningar som visar att även överviktiga får bättre värden efter att ha ätit enlig LCHF. Såg på debatt för några veckor sedan där de också tog upp LCHF och där fanns en läkare med som rekommenderade alla sina överviktiga patienter att äta enligt LCHF, så tror säkert att det beror på vilken läkare man pratar med! Men flera undersökningar har iaf gjorts det senaste som påvisar att det inte är någon fara med att äta enligt LCHF! Men sen funkar allas kroppar olika och det viktigaste är ju att hitta något som passar en bäst själv! :)

    SvaraRadera