onsdag 7 mars 2012

tips...

jag kom och tänka på en sak när jag stod i duschen.
många kanske inte vet om detta så vi kör bakgrunden först. jag är i grund och botten utbildad undersköterska inom området sjukvård. förra våren gjorde jag 5 veckors praktik på en vårdcentral här i stan å under dessa veckor fick jag otroliga möjligheter att samla information.

jag fick bland annat gå med en diabetessköterska, en dietist och en hälsovägledare samt vara med på några olika kurser i området hälsa, bland annat mat och sömn.
jag fick massa bra information som jag sparat å ska sammanställa en dag då tiden infinner sig.

iaf den dagen jag var med dietisten så fick jag även träffa "klienter" å när jag nu tänker så är dessa möten snarlika de möten man får som hälsocoach. iaf vid de första mötet så fick klienten i uppgift att under en vecka sammanställa allt hon stoppade i munnen och vilken tid hon gjorde detta. hur ärlig hon ville vara var upp till henne.

iaf kontenten av denna "läxa" var att man oftast stoppar saker i munnen ovetendes om att man gör det.
tex när man lagar mat då kanske man tar ett kex under tiden, en smörgås äter lite av falukorven man står och skivar smakar av såsen med både 1..2... och 3 skedar för att se så den smakar ok.
allt detta är små ätande osm man aldrig räknar när man sammanställer vad man ätit men som ändå ger kalorier till de dagliga kaloriintaget.

så mitt tips är var ärliga mot er själva ta en dag å skriv precis varenda smula ni stoppar i munnen å se hur ni äter och vad ni äter som ni inte tänker på... de kan både vara skrämmande å rolig läsning, å glöm för allt i världen inte de ni dricker.
kan vara en bra tankeställare om man funderar på vart de extra ringen kring magen kommer ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar