fredag 27 april 2012

500 extra kalorier..

När man är gravid och går in i den tredje timestern (slutet av graviditeten) så bör man öka sitt kalori intag med dryga 500 kalorier per dag för att hålla jämn fart med bebisens tillväxt.
500 kalorier kan bland annat innehålla en bakad potatis med någon röra i eller smält smör samt ett smörgås till detta.

detta blir en utmaning för mig, visst de skulle vara lätt att trycka in 500 kalorier i form av godis å andra onyttigheter, men jag vill inte detta, jag vill inte skapa en vana, de är så lätt att den sedan följer med efter att bebisen är född. det va så de gick när jag slutade idrotta för 100 år sedan, mängden mat följde med mig i mitt oaktiva liv, vilket vi alla vet hur det gick. samma sak sist jag var gravid och föll för myten om att när man är gravid får mna äta ohämmat och trycka i sig massa gottigheter. de är fel för man bygge rju upp en ovana och dessa är svåra att få bukt med.
men nog ska jag trycka in lite extra mat varje dag, mellanmålen får bli "stabbigare" istället för två knäckisar kan det hända att mellanmålen blir matigare, då borde jag få upp kalorimängden lite iaf.

nu har jag precis ätit en kaloribomb till lunch, aa elelr proteinbomb iaf, grillad qournfilé med ungsbakad klyftpotatis, himla mumma, passade även på att bjuda syster på denna mat då hon pluggar här idag inför sin tenta i morgon.

jag har pluggat effektivt under förmiddagen vilket är välbehövligt för nu ska jag strax logga ut för att åka och hämta theo, sedan skall vi vidare till töreboda och sötåsen, min minsta kusin (ok näst minsta kusin) tar studenten idag, så vi ska dit å sedan till tibro och fira henne, tycker synd om henne med tanke på all blåst som är ute idag, men ändå är de bättre väder än det varit de senaste dagarna vilket känns skönt...

nä time to goooo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar