torsdag 26 april 2012

motivation för motion...

det är vanligt med försvarsmekanismer när det kommer till träning...

förnekelse kan bland annat innebära följande
"jag ser inte vad träning skulle ge mig"
"man behöver inte vara så aktiv i dagens samhälle"

Dessa använder man för att minimera sitt eget problem beteende, och kompensera i tanken.

ursäkter innebär att man gör ett försök till att förklara, för oss själva eller för andra, varför man beter sig som man inte borde
"jag har inte tid att motionera jag har ju ett heltids jobb och familjen"
"jag har aldrig varit den sportiga typen"
"jag är för gammal..."


Intellektuell ursäkt innebär att man försöker förklara bort de fakta som talar mot sitt beteende.
"den positiva effekten av fysisk aktivitet är så liten så den väger inte upp mot den tiden jag missar med familjen"
"det finns inga ordentliga bevis för att fysisk aktivitet är så bra som det sägs"


Utåtriktad kritik är en försvarsmekanism som går under mottot "anfall är bästa försvar" detta används när man förnekar sitt problem och vill lyfta över fokus till någon annan.
"människor osm idrottar är ju skadade hela tiden"
"du då?... hur mycket tränar du själv?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar