måndag 7 januari 2013

I'm Back...


Hej alla glada små läsare, antar att de är en hel del som droppat av under mitt blogguppehåll.
Men nu är jag tillbaka, fit for fight, egentligen är jag väl tillbaka sedan en vecka bakåt i tiden, närmare bestämt 1 jan, men jag har hållit mig ifrån datorn och istället lagt fokus på familjen.
Vi har haft 16 underbara dagar ihop och den största delen av tiden har vi nog ägnat åt att äta…
Iaf jag och min sambo, tillsammans har vi lyckats fläska på oss hela 15 kg under julen, sambon står för 10 av dessa kg.
Nu är de sådelses dags att ta tag i vardagen igen. 1 jan började vi och denna gång är det back to basic som gäller. Kalorier in och kalorier ut.

Varje tisdag är det vägning som gäller, så imorgon är det dags för första veckoavstämningen.
Det ska bli intressant för de är inte bara att droppa vikt som gäller utan detta är en tävling, klädfighten.
Varje tappat hekto resulterar i 10 kr. så tappar jag 1 kg på en vecka får jag lägga 100 kr i min klädburk, när 30 kg är tappat bör burken innehålla 3000 kr och en rejäl shopping stundar.

Nu tänkte jag göra ett rörigt försök till att förklara hur vi ska tappa KILON!!!!
Kalorier in och kalorier ut, allt vi äter innehåller någon form av kalorier då kalorier är ett mått på matens energimängd.
Tex 1 kg rent smör (fett) innehåller 7000 kcal.
Man kan räkna ut vilket kaloribehov en vuxen människa har genom att man räknar ut sin BMR (Basal Metabolic Rate) det vill säga kroppens behov av energi för att hålla sig stabil. Det värde du får ut är den mäng kalorier just din kropp behöver för att varken tappa eller gå upp i vikt. Äter du fler än den angivna kalorimängen går du upp och färre ja då går du ner. Enkel matematik. Man då gäller det att veta just sin personliga BMR.
På (BMR uträknare) kan du räkna ut din kalorimängd, den siffran du får multiplicerar du sedan med den dagliga aktivitetsnivå (Aktivitetsnivå uträknare)
i mitt fall ser det ut så här
Min BMR = 1944,8 detta multipliceras sedan med min aktivitetsnivå som är låg det vill säga 1,2 på skalan, detta ger mig en kalorimängd på 2333,76 kalorier per dag för att stå still i vikt.

För att minska krävs det att jag äter mindre kalorier eller att jag äter snarlikt mängd som står ovan plus tränar då förbränner jag mer kalorier än kroppen önskar.

Ibörjan är det lite kämpigt man måste slå upp å kolla kalorimängden på maten för att få koll, då funkar det strålande att skriva ner vad man äter, så man får översikt.

Min frukost idag ser ut som följer.
3 stycken knäckebröd (100% fullkorn) med smör och ost på och till detta 1 glas vatten.
Knäckis 3*38 kcal = 114 kcal (kalorier)
Smör 1 tsk 3*36 = 108 Kcal
Ost 1 skiva 3*36 = 108 kcal
Frukost = 330 kcal, detta är en rätt normal standard mängd på frukost kalorierna.

så summa sumarum
äter du ungefär 7000 mindre kcal per vecka än din "förväntade mängd" så minskar du 1 kg i vikt.
alternativt att du förbränner genom träning 7000 kcal då minskar du oxå 1 kg i vikt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar