torsdag 20 oktober 2011

stress....

ååå verkligenhten börjar gnaga i kapp mig å de går inte längre att blunda för att mina "torrfläckar" på händerna är stressrelaterade...
en "klasskompis" påtalade detta för mig att hon trodde de va de, för dom försvinner inte å ja har nog blundat för den inre stressen jag känner...

FAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ja va ju super mia, ja klarar allt, jag hinner allt jag kan allt... är de inte så???
nä naturligtvis inte jag får nog snart lov att erkänna att jag är stressad å ja vet nog vilka 4 faktorer som bidrar till detta...

Forskarna har funnit att barn med atopiskt eksem utsöndrar betydligt lägre doser kortisol när de utsätts för stress, jämfört med friska barn.

Det är först när en person med låga halter kortisol utsätts för inflammatorisk stress, i form av till exempel en infektion, som dosen inte räcker för att förhindra att en inflammation bryter ut. Därmed ökar risken för en allergisk reaktion. Den allergiska reaktionen kan även utlösas av psykisk eller fysisk stress.


å ja för er vetskapsskull så är jag diagnostiserad sedan 13 år tillbaka med atopiskt exem å astma/allergi....
ok jag är inget barn men de fungerar på samma sätt...

ja hittade en artikel på aftonbladet om just detta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar