fredag 20 januari 2012

lite frågor...

Har fått en del kommentarer med frågor som jag nu tänkte besvara :)


  • Har du problem med överskottshud??
en bra fråga som ja tror många undrar över men inte vågar ställa. Ja jag har mycket överskottshud. Jag var väldigt inställd på detta innan operationen att de skulle bli så men trots detta så har jag ändå inte vant mig och jag tycker det är skit jobbigt, speciellt överskottet som är på mina armar. Jag köpte mig en super snygg tubklänning idag men tyvärr kan jag knappt bära den som tub då jag skäms över ”hänget” som är på armarna. Anser att just detta hänget är svårast att dölja. Låren hänger också en del men just nu syns det inte så farligt eftersom det är vintersäsong, får se hur ja tycker och tänker när bikinin ska fram, förmodligen kommer ångesten då.

  • får du hjälp med överskottshuden?
jag hoppas! Varje landsting har sina egna regler vad det gäller operation för att ta bort överbliven hud. Vet många som blivit nekade operation, vilket såklart skrämmer mig. Min stora förhoppning är såklart att få ta bort huden som är på armarna och magen, låren skulle ju inte skada, men de är ju att hoppas på för mycket att man ska få alla tre. Jag sparar därför intensivt för att kunna åtgärda delar själv om jag skulle nekas. Brösten kommer jag nog få fixa till själv, å dom hänger ju lite små snyggt nu, inte direkt tajm för naken foton…
de senaste jag hörde var att man behövde ha ett BMI på under 30 och ett ”häng” på minst 3 cm för att få detta åtgärdat. BMI gränsen har jag en bit kvar till men hänget är definitivt mer än 3 cm. som längst skulle ja uppskatta hänget på armarna till 7 cm, vilket känns så där.

  • har du fått mycket uppbackning före och efter operationen?
NEJ! De har rätt ut sagt varit usel uppbackning, ingen direkt info innan operationen, ett stort möte där själva operationen presenterades, sedan ett möte till där varje ingrepp presenterades mer detaljerat, men ingen direkt info om hur livet blir efter en sådant här operation.
efteråt fick jag träffa en dietist innan jag lämnade sjukhuset som förklarade matsituationen, sedan hade jag ett uppföljningssamtal med dietisten 3 månader efter operationen via telefon, efter detta har de varit tyst. Så den hjälp jag upplever att man fått är själva ingreppet samt en överskådlig bild av maten, men sedan är de upp till en själv. Jag är väldigt nyfiken av mig så därför har jag läst hur mycket som helst av andra som gått igenom detta samt mycket om kosthållning och dylikt. Men jag förstår de som gjort operationen å inte varit förberedd på den livsomställning som blir då kan man nog bli väldigt deprimerad och ledsen över hur allt blivit.


Hoppas ni finner dessa svar som bra på de ni undrade över och kanske besvarat fler frågor som ni undrat över. De är alltid kul med kommentarer och frågor å jag ska bli 1000 ggr bättre på att besvara de frågor som dyker upp.
nu ska jag be min sambo ta några bilder så ni får se resultatet av de jag nämnt ovan :)

1 kommentar:

  1. Tänk vad olika det ser ut beroende på vart man gör sin op, mamma fick träffa psykolog både innan och efter op hon har fortfarande kontakt med dietisten trots att det gått två år sen hon gjorde sin hade telefon kontakt med läkaren tre månader efter op och var där på efterkontroll 6 månader efter det är skillnad på omtanke och att få patienten att Lyckas märker jag... Sen har mamma även gått hos psykolog under ca 1 år för att bearbeta orsakerna till att hon blev överviktig så hon inte hamnar där igen... För det är ju så att ävn om man gjort en op så betyder inte det att man aldrig blir överviktig igen som måga verkar tro att man så att säga tar den "lätta vägen" men ändrar du inte hela din livstil så fungerar inte open heller, det har jag tyvärr sett många exempel på... Men jag tycker att du har lyckats väldigt bra =) Och grattis till knodden i magen =)
    Mvh Malin

    SvaraRadera