tisdag 2 oktober 2012

mias fiskgryta

världens godaste fiskgryta... helt egen komponerad genom att blanda ihop olika recept :)

en klick smör
2 msk mjöl (jag använder dinkel)
5-6 dl mjölk
3 ägg
2 lax fileér
1 bit torsk
räkor
dill
salt & citronpeppar
citron


lägg lax och torsk i en ungssäkerform tillsätt vatten och vanlig citron, in i ugnen 30 min på 200 grader.
hård koka 3 ägg, ca 10 min.
börja med att göra en hederlig vitsås genom att smälta smöret å blanda ut mjölet i detta därefter häller du i mjölken och låter detta koka upp under omröring. (viktigt att röra så de inte bränns vid)

när såsen kokat upp och känns bra i konsistensen tar du i 3 tsk salt och lika många tsk citronpeppar därefter mycket dill (jag använder fryst)
när äggen är klara skala och skiva tunt tunt och tillsätt i grytan därefter tar du i räkorna (jag använder frysta) ungefär 2 nävar brukar bli bra.
tillsist tillsätter du torsken och laxen i grytan rör om och värm upp,

servera med en smaskig sallad eller kokta grönsaker (ärtor, broccoli, blomkål och morot är en höjdare)

ååå detta är sååå gott, åt de igår kväll och till lunch idag å missade helt att fota båda gångerna..
men nu fick ni receptet istället :)
å till kidsen å för dom som gillar det servera med potatis


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar